Tuesday, 1 November 2011

Pengalaman Aku... :))

       assalamualaikum....hehehehe...korang sehat tak???aku nak cerite sikit nie..tentang pengalaman aku       bercerita kat Supermarket E-Mart..waktu tue ade 3 pertandingan tak silap lah..antaranye menari,bercerite and mewarna....ramai yang serta pertandingan tue...aku bawak kawan2 aku untuk bagi semangat kat aku semase bercerite..sebenanya salah satu kwan aku tue simpanan aku..manelah tau entah2 nntie aku pengsan kat atas pentaskan??naseb baek aku dpt hafal sume cerite tue...tapi.. :( aku atk menang lah pulak...dpt saguhati je... hmmm...k lah..nntie ade ape2 aku kongsi kat korang lagi ye?? bye.. :*

Monday, 31 October 2011

BISUL

Izani menjerit kesakitan apabila adiknya dengan tidak sengaja tersentuh punggungnya. "Aduh, sakitnya! Kenapa Ilah usik isul abang ni?" Izani bertanya dengan geram. "Eh, mana Ilah tahu abang ada bisul," Ilah mempertahankan dirinya. "Itulah lain kali jaga kebersihan badan tu. Dah kena bisul baru tahu..." Ilah menambah lagi.
        Puan Zainah menggeleng-geleng melihat telatah anak-anaknya. Dia tahu bahawa tahap kebersihan diri yang rendah dapat menyebabkan seseorang itu mudah dijangkiti kuman.

Apakah yang dikatakan bisul?
        Secara amnya bisul merupakan bengkak yang bernanah pada kulit yang terjadi akibat jangkitan bakteria. Bakteria ini dinamakan stafilokokus. Selain tahap kebersihan diri yang rendah, bisul juga terjadi disebabkan adanya kudis buta, gigitan serangga, penyakit kulit eczema, luka kecil dan kegemukan badan.
        Bisul merupakan penyakit kulit yang berjangkit melalui sentuhan dan pakaian. Ini berlaku apabila bisul pecah dalam masa 4 hingga 7 hari dan nanah yang keluar merebak ke seluruh badan pesakit atau kepada orang lain menerusi sentuhan.
        Ciri-ciri bisul ialah bengkak setempat, merah, terasa panas apabila disentuh dan terdapat punat atau nanah di tengah bahagian bisul. Bisul menyebabkan kawasan berhampirannya sakit dan berdenyut-denyut.
Rawatan...
1. Jangan pecahkan bisul kerana ini akan merebakkan kuman.
2. Basuh bisul dengan air dan sabun sekurang-kurangnya 2 kali sehari.
3. Dapatkan rawatan doktor atau beli ubat di farmasi (magnesium sulfat ) untuk di sapu pada
    bisul ' masak ' lebih awal.
4. Apabila bisul pecah, bersihkan bisul menggunakan antiseptik sehingga kering.
5. Tutup bisul menggunakan pembalut kasa ( gauze ) atau kain bersih yang dibasahkan dengan
    antiseptik.


        Sekiranya jangkitan bisul adalah serius, seseorang itu mestilah mendapatkan rawatan doktor. Misalnya, bisul yang muncul dengan banyak sehingga menyebabkan demam, bisul terjadi di antara kedua-dua belah mata dan mulut, bisul yang besar dan dalam serta bisul yang menyerang kanak-kanak berusia di bawah dua tahun. Dalam kes-kes tertentu, pembedahan kecil mungkin diperlukan.

BERSALAMAN & MENCIUM TANGAN

Daripada Ibnu Umar (r.a) berkata :
                                                   " Kami mendekati Rasulullah s.a.w apabila bersalaman dan mencium tangan
                                                      baginda."

Apabila anda bersalaman dengan seseorang apatah lagi orang itu lebih tua daripada anda, ciumlah tangan mereka, kerana nampak lebih sopan dan beradab. Biasanya kita nampak ramai yang mencium tangan pada hari raya. Tetapi apa salahnya kita pratikkan juga pada hari-hari lain selain daripada raya..Ini menunjukkan bahawa kita sentiasa bersopan-santun....

DOA UNTUK IBU BAPA


Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.....

Saturday, 29 October 2011

Di kota Madinah terdapat seorang pengemis Yahudi yang buta. Dia selalu memfitnah Rasulullah S.A.W dan menyuruh orang ramai memulau baginda. Tetapi, setiap pagi Rasulullah S.A.W mengunjunginya dan menyuapkan makanan kepada pengemis tersebut tanpa bersuara. Namun sejak kewafatan baginda tiada lagi orang yang membawa makanan kepadanya.
         Pada suatu hari Saidina Abu Bakar bertanya kepada anakandanya Aisyah, "Apakah amalan Rasulullah S.A.W yang belum pernah ayahanda lakukan?" Aisyah menjawab, "Semua perkara ayahanda telah lakukan kecuali satu sahaja. Setiap pagi Rasulullah S.A.W pergi ke hujung pasar membawa makanan untuk pengemis Yahudi buta di sana.
         Saidina Abu Bakar terus menuju ke pasar tersebut membawa makanan. Ketika Abu Bakar menyuap makanan, pengemis itu marah sambil berteriak, "Siapakah kamu? Kamu bukan orang yang biasa menyuapkan makanan kepadaku. Dia selalu menghaluskan makanan terlebih dahulu sebelum menyuapkan ke mulutku." Saidina Abu Bakar tidak dapat menahan air matanya sambil berkata, "Aku memang bukan orang yang biasa datang kepadamu. Orang mulia itu sudah tiada. Orang itu ialah Muhammad Rasulullah S.A.W."
         Pengemis tersebut terus menangis dan berkata, "Benarkah demikian? Selama ini aku sering mencaci dan memfitnahnya. Tetapi dia tidak pernah memarahiku. Bahkan dia melayanku seolah-olah bapa kandungnya."
         Akhirnya, pengemis tersebut pun memeluk islam di hadapan Saidina Abu Bakar.

Wednesday, 26 October 2011

Minggu nie minggu ujian sekolah aku...hehe...aku nak cube buat yg terbaek!!Chaiyok!!Chaiyok!!

Manusia

* Manusia di zaman sekarang,
   lalai dengan kehidupan,
   mereka lalai dengan kenikmatan,
   dan juga lalai pada tuhan...


--> Mereka tahu ada tuhan,
     tapi mereka tidak menunaikan kewajipan,
     mereka tahu benarnya Quran,
     tapi mereka tidak mengambil pengajarannya...


     ULANG *


--> Mereka juga tahu adanya dosa pahala,
      mereka tahu adanya syurga neraka,
      namun mereka masih tidak mentaati,
      perintah tuhan yang maha esa....


      Wahai manusia,
      sedarilah insafilah,
      bertaubatlah berdoa bersedekahlah,
      semoga tuhan memberkati hidupmu.....


-------->> Manusia....Sedarilah
               Manusia....Insafilah....
                           (4x)